WPŁYW INTERNETU NA PSYCHIKĘ DZIECI I MŁODZIEŻY

W czasie gdy Internet nabrał ogromnego rozmachu i coraz bardziej postępuje, okazało się, że jego nadmierne używanie może doprowadzić do różnych skutków powodujących zmiany w osobowości człowieka.

            Powszechnie uważa się, że Internet jest źródłem informacji. Jednak w ostatnich latach stało się jasne, że nieumiejętne korzystanie z tej “globalnej pajęczyny” może powodować różne niekorzystne skutki wpływające negatywnie na osobowość człowieka.

            Pozytywy Internetu powodują, że dla użytkownika staje się on bardzo atrakcyjny i spędzają z nim coraz więcej czasu. Rodzicom też wydaje się to korzystne: dziecko jest bezpieczne w domu, a przy okazji dowiaduje się o wielu nowych sprawach. I tak cała przygoda z komputerem zaczyna się zupełnie niewinnie.

            Najpierw wielka fascynacja i ciekawość, która przy aprobacie rodziców prowadzi często do rezygnacji z dotychczasowych lubianych dotąd przez dziecko innych form spędzania wolnego czasu. Wkrótce użytkowanie komputera staje się główną formą aktywności dziecka. Dzieci i młodzież stykają się w Internecie często z treściami bezwzględnie szkodliwymi. Są to strony niedozwolone dla dzieci, zawierające np. przemoc czy informacje o narkotykach. Często tego typu witryny otwierają się przypadkowo.

SIECIOHOLIZM polega na ustawicznym spędzaniu czasu na kontaktach z komputerem, a zwłaszcza z siecią Internet, charakteryzujący się wewnętrznym przymusem “bycia w sieci” osoby uzależnionej.

OBJAWY UZALEŻNIENIA

1. Potrzeba korzystania z Internetu jest coraz większa.

2. Zespół abstynencki – złe samopoczucie, drażliwość, pobudzenie psychoruchowe, lęk, depresje przy zerwaniu kontaktu z Internetem.

3.Obsesyjne myślenie o Internecie.

4. Korzystanie większe niż zamierzone.

5. Okłamywanie rodziców co do ilości czasu spędzanego przy komputerze.

6. Czerpanie poczucia wartości z udziału w grach i kontaktach internetowych.

7. Ograniczenie innych zajęć, ucieczka od problemów życia realnego.

8. Większość czasu spędzana w cyberprzestrzeni oraz pochłonięcie przez nią myśli i wyobraźni.

GRY KOMPUTEROWE

            Większość gier komputerowych ok. 85-90 % jest nasycona agresją, pokazuje śmierć, zniszczenie. Poprzez częste korzystanie z gier komputerowych następuje INTERNALIZACJA, czyli przyswojenie świata wartości prezentowanych postaci.

            Gry pełne grozy, przemocy zakłócają prawidłowy rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny. Sceny tortur, mordów, wywołują u dzieci stany lękowe, agresję. Brutalna rzeczywistość jest źródłem rozdrażnienia, nerwowości, napięć emocjonalnych, braku poczucia bezpieczeństwa.

            Częste oglądanie obrazów przemocy powoduje ODWRAŻLIWIENIE. Ofiary przemocy przestają budzić współczucie, a agresja nie wydaje się czymś złym. Prezentowanie scen drastycznych kreuje u młodych ludzi negatywny obraz świata,  w którym nie ma przyjaźni, a normą staje się walka, podstęp, zemsta.

NIEPOKÓJ POJAWIA SIĘ, GDY:

– Dziecko wpada w “ciągi komputerowe”, siedzi po kilka godzin bez przerwy, nie może się oderwać.
– Jest rozdrażnione, gdy nie może skorzystać z komputera.
– Zaniedbuje inne ulubione zajęcia na rzecz komputera.
– Jego zaangażowanie w świat wirtualny przynosi szkody w realnym, np. nie odrabia    lekcji, zaniedbuje przyjaciół.
– Ucieka przed rzeczywistymi problemami w świat wirtualny.
– Używa komputera, by poprawić sobie nastrój.
– Próbuje ograniczyć ilość czasu spędzanego przed komputerem lecz to mu się nie udaje.

            PAMIĘTAJMY O PRZESTRZEGANIU KILKU BARDZO WAŻNYCH ZASAD:

– nie ujawnianie swoich danych personalnych (nazwiska, adresu zamieszkania, nr telefonu, nazwy szkoły, nazwisk rodziców, itd..)
– nie dokonywanie zakupów przez Internet, ani podawanie żadnych danych dotyczących kart kredytowych bez zgody rodzica,
– informowanie rodziców o wszystkich osobach, z którymi jednostka nawiązała kontakt w sieci,
– nie wypełnianie w sieci żadnych formularzy, wymagających podania danych personalnych dotyczących jednostki oraz jej rodziny,
– nie spotykanie się z osobami poznanymi przez Internet, bez zgody rodziców
– nie używanie wulgarnego słownictwa.

Related Post

Rekrutacja 2020Rekrutacja 2020

Świetlica Środowiskowa w Sułkowicach, ul. Sportowa 51 informuje, że od 1 września 2020 r. wznawia  prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży. Zajęcia będą się odbywały w Sułkowicach, Biertowicach, Harbutowicach i Rudniku od poniedziałku do

Dzień kotaDzień kota

17.02.2021 Świetlica Środowiskowa w Sułkowicach obchodziła Dzień Kota. Dwie drużyny „Kiciusie” oraz „Kocurki” rywalizowały między sobą w rożnych konkurencjach. Łączenie kotów w pary, odszyfrowywanie rysunku kota, sudoku to tylko niektóre

Skip to content